lørdag 22. august 2009

My grandfather's clock?

. . . men disse er mindre, slipper å stå på gulvet!.

Må innrømme at jeg ikke er noe særlig på interiør, her i huset er det en salig blanding av gammelt og nytt, litt for mye av begge deler. Ikke er jeg noen samler heller, det er bare blitt sånn! Men har jeg noen gamle, fine ting, så tar jeg vare på de som en hønemor. F.eks. disse to over hundre år gamle klokkene:

Den til venstre er en Junghans (kaminur), grunnen til at man ikke ser toppen på den skyldes dårlig håndverk fra fotografen, ikke at det sitter eller har sittet en tysk ørn der. Etter 2. verdenskrig saget mange vekk denne ørnen, det kan de kanskje angre seg på i dag, for klokker som har ørnen intakt kan være svært verdifulle. Klokken til høyre er en Gustav Becker (veggur), men Junghans og Gustav Becker er egentlig samme firma,
mer her.
Det er nå kun noen få urmakere i landet som kan påta seg å reparere disse gamle, fine klokkene. Urmaker Holsen&Sønn i Arken, Åsane, kan formidle kontakt.

Til slutt en liten godbit av et dobbeltkapslet gull herreur fra IWC (International Watch Company). Dette er også over 100 år gammelt, men går . . . ja, som en klokke!

Denne digitalklokken under her går nok enda riktigere enn hundre-og-vel-så-det klokkene mine! ;-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alltid hyggelig med en kommentar!