torsdag 6. august 2009

Minner i svart/hvitt (selv om det også i steinalderen fantes fargefotografier!)


Her skal jeg prøve å samle noen bilder fra de herlige årene med hestene i et lite album. Disse to er fra tunet til Judith og Arvid Carlson på Nesttun. Det var dårlig med rideutstyr å få tak i den gangen; duffelcoat og hvite sjøstøvler! Men hjelmen er på plass, kjøpt på postordre fra Oslo!
(Av hensyn til personvernet unngår jeg, så langt det er mulig, å benytte bilder som viser nålevende, lett gjenkjennelige personer. Der det ikke er til å unngå, navngis disse ikke. Bortsett fra tilfellet Severin Eskeland, men han er for kjendis å regne. Hvis det skulle dukke opp bilde av andre navngitte personer vil det bety at vedkommende har gitt sitt samtykke).
Gamle Svarten.

Brødrene Ben Hur (venstre) og Caruso (høyre). Caruso var "min" gutt i noen år, en nydelig og talentfull araberblanding. Litt lat i sommervarmen!
Klikk på bildet for stort format.

Vi holder oss hos Carlsons, her er Carlson sin skjønne hund Teddi, for anledningen utkledd som spansk senorita? Så fikk Teddi to hvalper, sånn litt utenom familieplanleggingen. Mor og barn fikk barselstue i naboboksen til Caruso. Jeg gjorde en stor tabbe da jeg besøkte den lille familien FØR jeg hilste på Caruso da jeg kom i stallen. Han holdt på å rive ned boksen i sinne og sjalusi! Men så fikk han flettet manen og fikk på seg det flotte, selvsydde (av meg!) galoppdekkenet sitt. Stilig! En bekjent lånte det dekkenet, og jeg fikk det aldri igjen. Noe jeg fremdeles gremmes over. Dessuten ser vi her Severin Heldal på sin flotte hingst Cepper:


Mere fra Carlson/Nesttun. Her er Teddi igjen, valpene hennes, Sheila og La Paloma med ryttere. Og igjen flotte Cepper!
Under smilefjeset er vi igjen på Nesttun, Arvid sr., Karstein, Ka-Jo og Vera er med, samt brødrene Carlson (lurer på om det knytteteppet noen gang ble ferdig?) Jeg vet at jeg har flere bilder, Arvid, det gjelder bare å finne de i alt rotet mitt!!













Tenk, etter å ha bladd gjennom 2 fulle bæreposer med gamle fotografier fant jeg de jeg savnet! Den flotte, hvite Amazonen (vi skaffet oss en tilsvarende som vår første bil nr. 2). Jeg digget den bilen, og jeg tror jeg digget eieren og broren ganske mye også!



Tror det var alt jeg hadde fra Nesttun, vi hadde ikke råd til å ta så mange bilder den gangen. Men det kommer flere hestebilder, både fra Hop og fra Stord/Kvinnherad . . .








17.mai på Leirvik, Stord:


Er vi ikke stilige? Sjekk hun i den store, hvite hatten - det er meg! (Og husk for all del å klikke på bildene, ellers blir de bare for de som har haukeblikk!)

Påske på Stord: Jeg viser hvordan man kommer seg opp på hest uten sal/stigbøyle. Gikk hardt ut over venstrebeinet de øvelsene der! Men herlige Caruso var tålmodig som vanlig, også på litt tøffe turer i terrenget!
(bilder kommer) . . . forresten, kanskje man IKKE skulle vise flere bilder fra den tiden, siden omtrent ingen har ridehjelm, bare noen strikkehjelmer som var veldig populære den gangen. De hjalp mot kulde, men ikke særlig når man en sjelden gang druste i bakken!
Vel: bilder likevel:


Dette er også påske, om jeg ikke husker feil:

Sjekk cowboyhatten til Caruso (t.h.) sin rytter . . .


Ja, på Stord var det "mykje gaman". Ritellet ble flyttet til Valen for 15 år siden, og hele området i Hornelandsvågen, hvor det holdt til da disse bildene ble tatt, er nå boligfelt.

1 kommentar:

  1. Dette var kjekkt å se randi:)Håper det kommer flere bilder..ikke bry deg om godkjenning:)
    har lyst å sende deg et par bilder fra nåtid og fra gamledager, så her er min adresse: carlson.arvid@hjemme.no

    SvarSlett

Alltid hyggelig med en kommentar!